loading...
فیزیک برای همه
ایمان یوسفی بازدید : 198 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

پنجاه سال با رنو آلپاین

دانستنیها - رنواسپورت در پنجاهمین سالگرد ارائه مدل آلپاین A۱۱۰ دست به کاری بزرگ زد و آلپاین A۱۱۰-۵۰ را در مسابقات جایزه بزرگ موناکو ۲۰۱۲ رونمایی کرد.

این ماشینن دارای یک موتور 6 سیلندری است و ۴۲۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد، فقط ۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد و طراحی آن تا حدود زیادی شما را یاد رنو دزی (Renault Dezir) می‌اندازد. به اعتقاد خیلی‌ها، این خودرو جانشینی شایسته برای آلپاین A۱۱۰ است که از ۱۹۶۱/۱۳۴۰ تا ۱۹۷۷/۱۳۵۶ تولید می‌شد.




ایمان یوسفی بازدید : 94 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

آتشفشان رنگی

دالول یک دهانه آتشفشانی در شمال شرقی اتیوپی است. تکه پاره‌ها ی رنگی بر اثر تداخل بین ماگمای بازالتی و نهشته‌های نمکی این منطقه به وجود آمده‌اند. آخرین فوران این منطقه در سال ۱۹۲۶ اتفاق افتاده و از آن به بعد آب‌های گرم و بازی در ترکیب با عناصر سطح منطقه باعث ایجاد نمک‌های رنگی شده‌اند.

 

ایمان یوسفی بازدید : 103 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

نانونقاشیهای حیرت‌انگیز با آهن‌ربا

دانستنیها - فابیان اوفنر، عکاسی سوئیسی است که به تلفیق هنر و علم مشهور است و در تازه‌ترین دستاورد خود از نانوذرات آهن، نفت سفید، آهن‌ربا و صدالبته رنگ‌های مختلف استفاده کرد تا این تصویر فوق‌العاده خوشرنگ و زیبا را خلق کند. او با ترکیب نانوذرات آهن با نفت سفید به یک ترکیب فروسیال رسید که در برابر میدان مغناطیسی واکنش‌های جالبی از خود نشان می‌دهد. اگر چند قطره فروسیال را روی یک شیشه بچکانید و آهن‌ربایی گرد را زیر آن قرار دهید، قطرات فروسیال به شکل دایره جمع می‌شوند و الگوهایی مانند آنچه در تصویر می‌بینید، ایجاد می‌کنند.  در مرحله بعدی کافی است مقدار مناسب رنگ را با سرنگ به درون طرح ایجادشده تزریق کنید تا اثری هنری همانند این تصویر شکل بگیرد. البته تعیین مقدار رنگ هم کار ساده‌ای نیست؛ چراکه اندکی اشتباه به شکستن پیوندهای مغناطیسی نانوذرات و به‌هم‌خوردن شکل منجر می‌شود.

منبع:مجله دانستنیها

ایمان یوسفی بازدید : 102 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

یک هنرمند خیابانی به ابداع یک ایده منحصر به فرد برای ساخت مناظر اثیری با استفاده از یک دوربین و یک چراغ پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیتر مدلیکات، 38 ساله با نام هنری «سولا» برای مدت پنج سال است که به اجرای این «بمباران نوری» می‌پردازد.

البته این مناظر زیبا و نورانی تنها چند لحظه دوام آورده و با یک چشم بر هم زدن ناپدید خواهند شد.

این عکاس با استعداد، این شیوه تصویرآفرینی خود را بر اساس «بمباران» ایجاد کرده که در آن یک طراح نقاشی‌های دیواری با سرعت زیاد و پیش از دیده شدن باید به خلق یک تصویر بپردازد.

کار سولا شامل یک رنگین‌کمان خیابانی در بیرمنگام و یک تصویر نور هفت متری به سفارش ایستگاه مترو خیابان نیواستریت این شهر است.

وی همچنین به خلق این نمایش‌های نوری در دوبی و همچنین شهرهای دیگر انگلیس پرداخته است.

وی آغاز این کار را کاملا تصادفی خوانده و اظهار کرد که در زمان ثبت تصاویر برای جلوه‌ بخشیدن بیشتر به مناظر از جلوه‌های نوری استفاده کرده و در نهایت چنین مناظری را بدست آورده است.

البته به گفته سولا، خلق این نمایش های زیبا کار آسانی بوده و تنها نیازمند یک دوربین دیجیتال، سرعت شاتر طولانی مدت 30 ثانیه و یک چراغ است.

در این زمان عکاس باید در یک شرایط کم نور یا تاریک قرار گیرد تا هنر وی نمایان شود.

همچنین آب‌وهوا نیز نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند.

ایمان یوسفی بازدید : 101 جمعه 15 دی 1391 نظرات (0)

بیماری موتور نورونی به تدریج تمامی اعضای بدن را از کار انداخته و انسان را می‌کشد،‌ اما استثناهایی نیز مانند فیزیکدان مشهور انگلیسی،‌ استفان هاوکینگ وجود دارند که با این بیماری مقابله کرده و زنده مانده‌اند،‌ با این همه برای چنین فردی که از برجسته‌ترین دانشمندان جهان به شمار می‌رود برقراری ارتباط و سخن گفتن با اطرافیان عاملی بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که فردی مانند استفان هاوکینگ چگونه می‌تواند با افراد و محیط اطرافش ارتباط برقرار کند؟ هاوکینگ نمونه بسیار ویژه‌ای از مبتلایان به بیماری موتور نورونی است که علاوه بر حفظ ارتباط با اطرافیانش توانسته به مطالعات پیچیده فیزیکی‌اش نیز ادامه داده و تفکراتش را انتقال دهد.

با این همه برقراری ارتباط برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مشابه با هاوکینگ یا دیگر انواع بیماری‌های فلج کننده بسیار دشوار است، تصور کنید روزی برسد که توان حرف زدن را از دست بدهید و تنها بخشی از بدنتان که قابلیت حرکت کردن دارد،‌ ماهیچه کوچکی بر روی صورتتان، یکی از انگشتان دستتان و یا  تنها چشمهایتان باشد در این صورت چه راهی برای برقراری ارتباط با محیط اطراف باقی خواهد ماند؟

ایمان یوسفی بازدید : 195 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (1)
بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان از نظر اندازه فیزیکی و حافظه، برای استفاده در تلسکوپ LSST طراحی شد. طراحی این دوربین بهطراحی بزرگ ترین دوربین دیجیتال جهانتازگی از سوی وزارت انرژی آمریکا مورد تایید قرارگرفته است

 این دوربین که برای تلسکوپ بزرگ Large Synoptic Survey Telescope استفاده خواهد شد اکنون در مرحله طراحی و مهندسی دقیق قرار دارد. گام‌های بعدی به منظور آغاز مراحل ساخت این دوربین در دو سال آینده برداشته می‌شود.

تلسکوپ LSST که قرار است در کوه‌های آند واقع در شیلی مستقر شود ، هر شب تمام آسمان را رویت می‌کند . این تلسکوپ 800 هزار عکس هشت مگاپیکسلی می‌گیرد و هر شب 30 ترابایت اطلاعات جمع آوری خواهد کرد.

دوربین لازم برای انجام این کار یک دوربین غول پیکر سه تنی خواهد بود که می‌تواند منطقه‌ای 49 برابر اندازه ماه را در یک تصویر بگنجاند.

این دوربین از سیارک‌های نزدیک زمین تا خواص ماده سیاه و انرژی سیاه را به تصویر می‌کشد.

وزارت انرژی آمریکا و بنیاد ملی علمی این کشور مشترکا هزینه کل پروژه این تلسکوپ را عهده دار شده‌اند و وزارت انرژی آمریکا وعده داده است که بودجه ساخت دوربین این تلسکوپ را تامین کند.

قرار است ساخت این تلسکوپ در سال 2014 آغاز شود .
ایمان یوسفی بازدید : 110 جمعه 01 دی 1391 نظرات (1)


 

شفق قطبی (aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی هم می‌گویند یکی از پدیده‌های جوی بسیار زیبای کره

 زمین است. نورهایی بسیار زیبا و خیره‌کنندهکه در آسمان حرکت می‌کنند و  معمولا شکل‌های منحنی‌مانندی دارند.    

آسمان تابان می‌شود و نقش‌هایی با رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون در آن دیده می‌شود. این نقش و نگارهای رنگین گاهی دارای شکل کمان یکنواخت است، گاهیساکن است و گاهی تپنده. گاهی متشکل از شمار زیادی پرتو است با طول موج‌های متفاوت که مانند پرده‌ها و نوارها در آسمان بازی می‌کنند و پیچ و تاب می‌خورند. رنگ درخشنده نورهای از سبز مایل به زرد به سرخ و بنفش مایل به خاکستری تغییر می‌کند.

زیبایی شفق، پدیده‌ای که برخی قبایل کانادایی به آن رقص ارواح می‌گویند، چشم هر ناظری را به آسمان خیره می‌کند.

ایمان یوسفی بازدید : 101 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)

  قطع کابل های فیبر نوری باعث توقف پوشش زنده ناسا از گذر ناهید از مقابل خورشید در یکی از بهترین مناطق رصدی جهان شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ماتارانکا در شمال استرالیا یکی از دو منطقه رصدی در خارج از آمریکا بود که ناسا برای پوشش زنده رویداد تاریخی گذر ناهید انتخاب کرده بود؛ اما در اثر بی دقتی کارگران جاده سازی، کابل های فیبر نوری بعد از ظهر روز سه شنبه دچار آسیب شد که این مساله باعث قطع اینترنت و خطوط تلفن و به تبع آن توقف پوشش مستقیم گذر ناهید از این منطقه در وب سایت ناسا شد.

سخنگوی شرکت مخابرات منطقه اعلام کرده است که این مشکل تا بعد از ظهر روز چهارشنبه بر طرف نخواهد شد.

گذر بعدی ناهید از مقابل خورشید 105 سال آینده (سال 2117 میلادی) روی خواهد داد.

ایمان یوسفی بازدید : 55 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)
نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر روی ماه گام برداشته، در یک مصاحبه نادر به کوبیدن نظریه پردازان توطئه پرداخته که سفر وی را به سطح ماه باور ندارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فضانورد منزوی تصمیم گرفت تا به صحبت در مورد ماموریت خود با یک منبع غیر عادی که یک مجله حسابداری استرالیایی بوده بپردازد.
آرمسترانگ که اکنون 82 سال داشته، از زمان ماموریت خود در سال 1969 تنها در مصاحبه‌های انگشت‌شماری حضور یافته است.

وی در پاسخ به سوال در مورد نظریه‌های توطئه، خندید و اظهار کرد که راهی وجود ندارد که 800 هزار کارمند ناسای حاضر در این پروژه بتوانند یک راز را تا این مدت نگهدارند.

آرمسترانگ اظهار کرد: مردم نظریه‌های توطئه را دوست دارند. اما این مساله هیچگاه موجب نگرانی من نشده چرا که میدانم بلاخره انسان دوباره به ماه سفر کرده و دوربینی که در آنجا گذاشته‌ام برای من باز خواهد آورد.


ایمان یوسفی بازدید : 128 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)
جامد
مواد جامد در برابر تغییر شکل مقاومت می کنند و آنها سخت و شکننده هستند.
برای درک چگونگی این موضوع می توان جامدات را اینگونه تعریف کنیم.
در حالت جامد ، نیروهای بین مولکولی ، بقدری قویتر از انرژی جنبشی هستند که باعث سخت شدن جسم در نتیجه عدم جاری شدن آن میگردند. جامدات شکل و حجم معینی دارند. در جامدات فاصله مولکولها مانند فاصله آنها در مایع است. جامدات نمیتوانند مانند وضعیتی که حالات مایع و گاز دارند، آزادانه به اطراف حرکت کنند. بلکه ، در جامد ، مولکولها در مکانهای خاصی قرار میگیرند و فقط میتوانند در اطراف این مکانها حرکت نوسانی رفت و برگشتی بسیار کوچک انجام دهند.

این حرکت نوسانی ، بخصوص در جامدات بلورین ، کاربردهای صنعتی و علمی زیادی را برای این دسته از مواد به دنبال دارد.


ایمان یوسفی بازدید : 150 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)

رصدخانه اشعه ایکس  در ارتفاع بسیار بالای زمین در چرخش است و با دقت بسیار زیاد به تاریکترین نقاط فضا می نگرد. با جستجوی ترسناک ترین و با شکوه ترین جلوه های گیتی، این تلسکوپ برجسته، آنچه چشمان ما قادر به دیدنش نیست را آشکار می سازد و ما را به آنسوی روشنایی ها می برد.

Chandra در ارتفاع بسیار بالای زمین در چرخش است و با دقت بسیار زیاد به تاریکترین نقاط فضا می نگرد. با جستجوی ترسناک ترین و با شکوه ترین جلوه های گیتی، این تلسکوپ برجسته، آنچه چشمان ما قادر به دیدنش نیست را آشکار می سازد و ما را به آنسوی روشنایی ها می برد.Chandra بهترین عملیات اختر شناسی اشعه ایکس ناساست. پنجره ای به جهانی باز می کند که قدرتمندترین پدیده ها در تاریکی می درخشند.



















ایمان یوسفی بازدید : 321 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)

خبر قدیمی :

آزمایشگاه علمی مریخ یا همان Curiosity که به عنوان جدیدترین مریخ نورد ناسا در حال سخت و آماده سازی می باشد به عنوان یکی از بخش های اصلی برنامه های بلند مدت ناسا و اکتشافات ربوتیک سیاره مریخ به شمار می آید. بر طبق برنامه ریزی ها این ماموریت برای  اواخر سال 2011 برنامه ریزی شده و مریخ نورد از کیپ کاناورال فلوریدا به سوی مریخ پرتاب می شود. همچنین بر اساس محاسبات در آگوست سال 2012 در یکی از جذاب ترین نقاط مریخ فرود خواهد آمد.از جمله اهداف اصلی Curiosity که در واقع یک آزمایشگاه متحرک و بسیار مجهز است ارزیابی شرایط مریخ می باشد به گونه ای که تمامی تردیدها و ابهامات را در رابطه با شرایط حیات در این سیاره برطرف نماید. این مریخ نورد به ما خواهد گفت که آیا محیط مریخ قادر به پشتیبانی حیات میکروبی بوده و در صورت پاسخ مثبت آیا هنوز هم امکان حیات در این سیاره وجود دارد یا خیر. درواقع این ماموریت به ما کمک خواهد نمود تا به درک بهتری نسبت به شرایط حیات در سیاره مریخ دست یابیم.



ایمان یوسفی بازدید : 288 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)
مشتری چیست؟
توضیح مختصری راجع به مشتری:

مشتری(عربی) یا برجیس(فارسی)، پرجرم ترین سیاره منظومه شمسی ما با چهار قمر با اندازه های سیاره ای و بسیاری قمرهای کوچک تر، برای خود  منظومه ای مینیاتوری است. مشتری سیاره ای گازی و از نظر ترکیبات مانند یک ستاره است. در واقع، اگر حدود ٨٠ برابر بیشتر از جرم اکنونش جرم داشت، به یک ستاره تبدیل می شد.در 7 ژانویه سال ١٦١٠میلادی ، گالیله با تلسکوپ ساده و ابتدایی خود چهار "ستاره" در اطراف مشتری دید. او چهار قمر بزرگ مشتری را که اکنونآیو ، کالیستو، گانیمد و اروپا نامیده می شوند، کشف کرده بود. امروزه این چهار قمر به قمرهای گالیله ای مشهورند.

در ٣٠ سال اخیر اکتشافات بسیاری درباره مشتری و قمرهایش صورت گرفته است که اگر گالیله زنده بود و آنها را می شنید، بسیار شگفت زده می شد. آیو، فعال ترین جرم آتشفشانی منظومه شمسی است. گانیمد بزرگترین قمر منظومه است و تنها قمر شناخته شده ای است که میدان مغناطیسی خودش را دارد. اقیانوس مایعی ممکن است زیر پوسته  یخ زده سطح اروپا نهفته باشد. اقیانوس های یخ زده ای نیز ممکن است زیر سطح گانیمد و کالیستو وجود داشته باشند. فقط در سال ٢٠٠٣ میلادی، ستاره شناسان ٢٣ قمر جدید برای مشتری کشف کردند که تعداد اقمار آن را به ٦٣ عدد، بیشترین تعداد قمر برای یک سیاره در منظومه شمسی، رساند. بسیاری از اقمار کوچک مشتری ممکن است سیارکهایی باشند که در دام گرانش سیاره افتاده اند.


ایمان یوسفی بازدید : 261 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)


در آسمان ما به جز ماه و هشت سیاره منظومه شمسی, خورشید ستاره ای است درست شبیه بقیه ستاره های آسمان. فقط نزدیکی آن به زمین است که برای اختر شناسان امکان بررسی ماهیت و رفتار ستاره ها را از نزدیک فراهم کرده است. آنها با فرستادن ماهواره هایی به فضا, برای انجام رصدهای متناوب و مکرر, به بررسی جزئیات سطح خارجی آن و همچنین ساختار درونی اش میپردازند. ستاره ما- که یک ستاره نسل دوم معمولی است- وزنی حدود دو هزار تریلیون تریلیون تن دارد که 75%  هیدروژن و 25% هلیم و درصد کوچکی هم عناصر سنگین تر است. همه اتم های عناصر سنگین تر که سیارات را شکل دادند, در هسته ستاره مادر تولید شده اند که زمانی پس از انفجار بزرگ متولد شده و چند میلیون سال بعد هم در انفجاری نابود شده است. خورشید ما, در سن 5 میلیارد سالگی, فقط ستاره ای میانسال و معمولی است که بدون آن وجود نخواهیم داشت. شعاع کره خورشید 700 هزار کیلومتر است و زمین در فاصله 150 میلیون کیلومتری آن قرار دارد. تریلیون ها ستاره همچون خورشید ما در عالم وجود دارند و بسیاری از آنها منظومه ای در اطراف خود دارند و حتی میزبان حیات اند؛ هرچند ممکن است اینگونه حیات شباهتی به حیات شناخته شده روی زمین نداشته باشد.

دما در مرکز خورشید 15 میلیون درجه و در سطحش فقط 5800 درجه کلوین است ( که البته باز هم برای تبخیر آهن کافی است  !). قطر هسته اش فقط حدود 8000 کیلومتریا تقریبا 6/0 % قطر خورشید است. وقتی فوتون ها از هسته به طرف سطح حرکت میکنند اتم های سازنده جسم خورشید آنها را جذب و دوباره در جهت های اتفاقی بازتاب میکنند. این فرآیند در همه جای خورشید رخ میدهد آنچنان که از یک تا سه میلیون سال طول میکشد تا فوتون های نور از مرکز خورشید به سطحش برسند. سپس فقط 8 دقیقه طول میکشد تا همین فوتون ها به ما روی زمین برسند.

 

ایمان یوسفی بازدید : 66 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)



سلام شاید به ذهنتون رسیده باشه هارپ چیه؟اینجا درموردش مفصل توضیح دادم:

مدتی است که با یک تکنولوژی استثنائی به اسم “هارپ” آشنا شده ام و در پیامد این آشنایی تمام اینترنت را برای منابع ایرانی در مورد این موضوع گشتم، اما به نتیجه ی خاصی نرسیدم. اگر شما در گوگل “HAARP”  را جستجو کنید به هزاران هزار وب سایت برخورد خواهید کرد که در مورد HAARP نوشته اند… اما همه ی آنها به انگلیسی هستند. نهایتا ایرانی های عزیزی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند در مورد این مسئله ی حساس خبری نخواهند داشت، و ندانستن به این معنی است که از طریق هارپ هر  آسیب و بلایی  که دلشان می خواهند سر مردم دنیا بیاورند، و در اخبار ها و روزنامه ها به عنوان “پدیده های طبیعی” تقدیم مردم کنند و مطمئنا کسی که در مورد هارپ چیزی نمی داند خام این حرف ها خواهد شد.

حوادث طبیعی در طول میلیون ها سال طبیعی بوده اند بغیر از ده های اخیر که این حوادث برخی طبیعی و برخی دیگر از طریق تکنولوژی های پیشرفته تولید و به جان و مال مردم لطمه میزنند.

این حوادث ظاهراً طبیعی که غیر طبیعی تولید میشوند (مثل زلزله، طوفان ها، خشکسالی ها و سیل های بی شاخ و دم) را امروزه از طریق فرستادن ماکرو ویو (microwave) از ماهواره ها و پروژه های هارپ بوجود می آورند. قابل گفتن است که زلزله را نیز میتوان از طریق انفجار بمب اتمی در چاهای عمیق نیز تولید کرد.

من به عنوان شخصی که با تحقیق هایم به دنبال حقیقت های پوشیده هستم، وظیفه ی خود می دانم که جواب هایی را که پس از مطالعه در این مورد به دست آورده ام را به زبان فارسی، همراه با عکس و فیلم در اختیار ایرانیان بگذارم.

اگر چه این مسئله یک مسئله ی جدید و در عین حال به اثبات رسیده است، ولی با این حال در مورد آن تبلیغاتی انجام نمی شود. من نیز مسئله را از لحاظ علمی به طور مطلق مطرح نخواهم کرد. آنچه را که می خوانید بیشتر جنبه ی آگاهی دارد و تحقیق بیشتر در این مورد به عهده ی شما خواهد بود.

از هر کسی که این مقاله را می خواند خواهش می کنم این مسئله را جدی بگیرد. برنامه های وحشتناکه هارپ در راه است و همینطور که خواهید خواند علائم آن در ایران دیده میشود. این نوشته را بخوانید، و به این بلاگ در بلاگ هایتان لینک بدهید یا حتی نوشته ی من را در بلاگ هایتان بگذارید ، به دوستان ایمیل کنید، و کلا از هر طریقی که می توانید دیگران را نیز مطلع سازید، تا شاید بتوانیم جلوی عملکرد این سیستم و آن هایی که کنترلش می کنند را بگیریم.

هارپ یک پروژه تحقیقاتی است که در ظاهر برای بررسی و تحقیق درباره لایه ی آیونوسفیر (Ionosphere)  و  مطالعات معادن زیر زمینی (با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF) تاسیس شده است. ولی در واقع ”پروژه ای با تکنولوژی جنگ ستارگارن”  به منظور  کامل کردن یک سلاح جدید پایه گذاری گردیده است.

( توضیح آنکه: جنگ هایی که از  امواج “رادیویی”، “لیزر” و “نیروی مغناتیس” برای صدمه به نیروی مقابل استفاده کند به جنگ ستارگان معروف است و این اسم را از فیلم  Star War گرفته اند)

آیونوسفیر چیست و کجاست؟

لایه ی آیونوسفیر در بالاترین لایه ی اتموسفیر (Atmosphere) قرار دارد.


این لایه تشعشات خطرناک “ماورای بنفش” و “اکس ری” خورشید را  جذب کرده  و مانند سقفی از ورود آنها به زمین جلوگیری می نماید تا زندگی بر روی کره زمین امکان پذیر گردد. همچنین به دلیل محیط الکتریکی موجود در آیونوسفیر  از این لایه برای انعکاس امواج رادیوئی به اطراف زمین استفاده می شود. اگر این لایه به هر دلیلی دچار اختلال شود تاثیرا ت بسیار زیادی بر روی زمین گذاشته و زیستن را مختل می کند...................


ایمان یوسفی بازدید : 389 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

بوزون هیگز چیست؟

بوزون هیگز (به انگلیسی: Higgs boson) یا سازوکار BEH، یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده است. این بوزون، تنها ذرهٔ مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است. مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز -در صورت وجود- یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده است. تا کنون، هیچ آزمایشی بوزون هیگز را تشخیص نداده است؛ برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) در سرن (CERN) که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، قرار است شواهد تجربی کافی برای وجود یا عدم وجود این ذره ارائه کند. 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 103
  • بازدید کلی : 8,907