loading...
فیزیک برای همه
ایمان یوسفی بازدید : 110 جمعه 01 دی 1391 نظرات (1)


 

شفق قطبی (aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی هم می‌گویند یکی از پدیده‌های جوی بسیار زیبای کره

 زمین است. نورهایی بسیار زیبا و خیره‌کنندهکه در آسمان حرکت می‌کنند و  معمولا شکل‌های منحنی‌مانندی دارند.    

آسمان تابان می‌شود و نقش‌هایی با رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون در آن دیده می‌شود. این نقش و نگارهای رنگین گاهی دارای شکل کمان یکنواخت است، گاهیساکن است و گاهی تپنده. گاهی متشکل از شمار زیادی پرتو است با طول موج‌های متفاوت که مانند پرده‌ها و نوارها در آسمان بازی می‌کنند و پیچ و تاب می‌خورند. رنگ درخشنده نورهای از سبز مایل به زرد به سرخ و بنفش مایل به خاکستری تغییر می‌کند.

زیبایی شفق، پدیده‌ای که برخی قبایل کانادایی به آن رقص ارواح می‌گویند، چشم هر ناظری را به آسمان خیره می‌کند.

ایمان یوسفی بازدید : 101 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)

  قطع کابل های فیبر نوری باعث توقف پوشش زنده ناسا از گذر ناهید از مقابل خورشید در یکی از بهترین مناطق رصدی جهان شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ماتارانکا در شمال استرالیا یکی از دو منطقه رصدی در خارج از آمریکا بود که ناسا برای پوشش زنده رویداد تاریخی گذر ناهید انتخاب کرده بود؛ اما در اثر بی دقتی کارگران جاده سازی، کابل های فیبر نوری بعد از ظهر روز سه شنبه دچار آسیب شد که این مساله باعث قطع اینترنت و خطوط تلفن و به تبع آن توقف پوشش مستقیم گذر ناهید از این منطقه در وب سایت ناسا شد.

سخنگوی شرکت مخابرات منطقه اعلام کرده است که این مشکل تا بعد از ظهر روز چهارشنبه بر طرف نخواهد شد.

گذر بعدی ناهید از مقابل خورشید 105 سال آینده (سال 2117 میلادی) روی خواهد داد.

ایمان یوسفی بازدید : 55 دوشنبه 27 آذر 1391 نظرات (0)
نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر روی ماه گام برداشته، در یک مصاحبه نادر به کوبیدن نظریه پردازان توطئه پرداخته که سفر وی را به سطح ماه باور ندارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فضانورد منزوی تصمیم گرفت تا به صحبت در مورد ماموریت خود با یک منبع غیر عادی که یک مجله حسابداری استرالیایی بوده بپردازد.
آرمسترانگ که اکنون 82 سال داشته، از زمان ماموریت خود در سال 1969 تنها در مصاحبه‌های انگشت‌شماری حضور یافته است.

وی در پاسخ به سوال در مورد نظریه‌های توطئه، خندید و اظهار کرد که راهی وجود ندارد که 800 هزار کارمند ناسای حاضر در این پروژه بتوانند یک راز را تا این مدت نگهدارند.

آرمسترانگ اظهار کرد: مردم نظریه‌های توطئه را دوست دارند. اما این مساله هیچگاه موجب نگرانی من نشده چرا که میدانم بلاخره انسان دوباره به ماه سفر کرده و دوربینی که در آنجا گذاشته‌ام برای من باز خواهد آورد.


ایمان یوسفی بازدید : 288 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)
مشتری چیست؟
توضیح مختصری راجع به مشتری:

مشتری(عربی) یا برجیس(فارسی)، پرجرم ترین سیاره منظومه شمسی ما با چهار قمر با اندازه های سیاره ای و بسیاری قمرهای کوچک تر، برای خود  منظومه ای مینیاتوری است. مشتری سیاره ای گازی و از نظر ترکیبات مانند یک ستاره است. در واقع، اگر حدود ٨٠ برابر بیشتر از جرم اکنونش جرم داشت، به یک ستاره تبدیل می شد.در 7 ژانویه سال ١٦١٠میلادی ، گالیله با تلسکوپ ساده و ابتدایی خود چهار "ستاره" در اطراف مشتری دید. او چهار قمر بزرگ مشتری را که اکنونآیو ، کالیستو، گانیمد و اروپا نامیده می شوند، کشف کرده بود. امروزه این چهار قمر به قمرهای گالیله ای مشهورند.

در ٣٠ سال اخیر اکتشافات بسیاری درباره مشتری و قمرهایش صورت گرفته است که اگر گالیله زنده بود و آنها را می شنید، بسیار شگفت زده می شد. آیو، فعال ترین جرم آتشفشانی منظومه شمسی است. گانیمد بزرگترین قمر منظومه است و تنها قمر شناخته شده ای است که میدان مغناطیسی خودش را دارد. اقیانوس مایعی ممکن است زیر پوسته  یخ زده سطح اروپا نهفته باشد. اقیانوس های یخ زده ای نیز ممکن است زیر سطح گانیمد و کالیستو وجود داشته باشند. فقط در سال ٢٠٠٣ میلادی، ستاره شناسان ٢٣ قمر جدید برای مشتری کشف کردند که تعداد اقمار آن را به ٦٣ عدد، بیشترین تعداد قمر برای یک سیاره در منظومه شمسی، رساند. بسیاری از اقمار کوچک مشتری ممکن است سیارکهایی باشند که در دام گرانش سیاره افتاده اند.


اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 99
  • بازدید کلی : 8,903